Hvad er det med den "overgangsalder"?

Der er stadig rigtig meget tabu omkring overgangsalder, selv ens nærmeste taler man måske ikke altid med det om. Jeg føler lidt, at det er ligesom, da man fik sin menses første gang, var det rigtigt flovt, at skulle gå ned i supermarkedet og købe bind. Man skulle helt sikkert også lige købe en blad som de kunne skjules under, men det gik jo heldigvis over og blev en helt naturlig del med årene.

Jeg kommer egentlig ikke fra en opvækst, hvor ting var tabu, men det var måske bare ting man ikke rigtig talte om. Selvom jeg altid har haft et nogenlunde tæt forhold til min mor, var det alligevel ikke den slags ting vi talte om, og det skyldes jo sikkert hendes opvækst, og der var bare ting, man holdte for sig selv.

Det er måske, det der i dag gør, at jeg ikke rigtig tør at være helt 100% åben omkring netop overgangsalderen. Jeg synes, at jeg overfor min egen datter er meget åben og hun ved hun altid kan komme til mig, hvis hun har spørgsmål til noget omkring hendes krop og hvordan den er og reagerer  i de forskellige aldre hun kommer i.
Det er måske det, jeg har taget med mig, og sagt til mig selv - intet mellem min datter og jeg skal være tabu - hun skal vide hun altid kan komme til mig. Det giver en vis form for tryghed - en mor er nu engang en MOR og hende skal man kunne snakke med alting om.

Da jeg fyldte 50 år tog jeg stadig P-piller og min søde datter sagde til mig, hold dog op med dem mor, måske du ikke får din menses mere og er kommet i overgangsalderen. Var lidt grænseoverskridende, da man på en eller anden måde siger farvel til sin ungdom. Alligevel gjorde jeg det, og ja hun havde ret ikke mere menses til mig - er i dag 52 år og har ikke haft det siden. Det er nu meget rart, men alligevel og en helt anden del af ens liv der starter. Man skal acceptere sig selv lidt anderledes og jeg har helt sikkert indimellem været en stor udfordring for min søde mand Erik, som bare vil mig det så godt. Hele denne periode bliver jo heller ikke bedre af, at jeg mister både min mor og far indenfor 3 år - mange følelser er blevet sat i spil. Jeg har heldigvis en god familie og sammen er vi stærke og vi er alle kommet ud på den anden side, men et positivt sind. Kære familie HUSK at overgangsalderen er kun en "overgang" og jeg føler jeg allerede er godt igennem den.

Det skal nu siges, at jeg har nok været super heldig.  Jeg har ikke svedeture og jeg har ikke taget på i vægt, hvilket jeg ved rigtig mange gør, men til gengæld kan jeg mere mærke, at min led, muskler og knogler har brug for mere pleje end de har været vant til i de første 50 år af mit liv.

Jeg ville ikke lige selv kaste mig ud i Kosttilskuddets jungle, så rådførte mig med min læge. Det fik jeg så ikke så meget ud af. Jeg spurgte ham om der ikke kunne være vitaminer eller andet jeg havde brug for her i min overgangsalder - det mente han ikke! Jeg var jo normalvægtig og spiste sundt, så ingen grund til det.
Nu er jeg nu nok ikke typen der er super autoritetstro, slet ikke hvis jeg kan mærke at noget er forandret - så jeg søgte selv lidt på nettet og med mine problemer med led og muskler fandt jeg ud af at magnesium, kalk og fiskeolie nok ikke vil være nogen dårlig ide.
 
Jeg har også fået rigtig mange gode råd fra en super Facebook-gruppe "Kvindeforum for kvinder i Overgangsalderen.
Det er simpelthen sådan en fantastisk gruppe, hvor man kan spørge om alt - her er der ingen tabuer og vi prøver at hjælpe hinanden ud fra vores erfaringer, og videregiver gerne links til sider med gode artikler eller ideer til hvordan forskellige problem-stillinger i forbindelse med overgangsalderen kan løses og afhjælpes. Kan kun anbefale kvinder i OA, at melde sig ind i denne lukkede gruppe.

Måske er det også bare lettere, at være i et forum hvor man ikke kender hinanden, man er måske mere fri til at spørge om noget personligt,  end at stille sin nærmeste veninde de spørgsmål. Måske bliver tingene bare endnu mere virkelige, hvis vi søge råd hos vores nærmeste eller er det måske fordi de stadig er lidt tabu og hører også fra andre, at vores læger jo stadig negligere det at være i overgangsalderen. Selvfølgelig er det heller ikke en sygdom, men for nogen kan der være store problemer, som man gerne vil have råd og rådgivning til. Måske lægerne også skulle være lidt mere åbne overfor det lidt mere alternative, men det er jo en historie helt for sig selv.

Det der er godt for mig, er måske ikke det der godt for andre, men jeg har i hvertfald fundet ud af, at mine smerter i muskler og led bliver mindre, når jeg motionerer - enten i form at Fitness eller en gå- eller løbetur. Så en kombination af Magnesium, Kalk, Fiskeolie og masser af daglig aktivitet har hjulpet mig af med led og muskelsmerter.
Selvfølgelig er det også vigtigt med den sunde kost - og den prøver jeg at sammensætte lækkert og varieret. Vil gerne dele mine opskrifter med dig - så kig forbi http://charlottesmadblog.blogspot.dk/




Yoga kan også anbefales og husk Femina Yoga Event den 3. juli 2016, er super hyggeligt og virkeligt godt arrangement. Tilmeld dig på http://www.femina.dk/vildmedyoga

Så find den form for motion der hjælper dig og som gør dig glad - det er også rigtig vigtigt. Vi ved jo godt at vi er meget sårbare i denne "overgang", så vi skal bare få det bedste ud af det.

Føler jeg mig gammel, nej men der er bare pludselig en masse andre ting jeg skal forholde mig til i overgangsalderen og en besked om Mammografi og Screening af tarmkræft virker utrolig skræmmende oveni alt det andet vi går igennem, men når det så er sagt, så kan jeg kun anbefale, at få taget de prøver, det skylder man sig selv og sin familie. Jeg gjorde det, og jeg fejlede heldigvis ingenting og det er jo en glædelig ting i sig selv.

Denne historie kunne blive rigtig lang, men tror jeg er kommet med mit budskab, snak om din overgangsalder, også med dine nærmeste og din(e) veninde(r), for hun er der måske selv og tør heller ikke sige noget, og en af os skal jo åbne op. Jeg spiste den anden dag på Cafe med en rigtig god veninde, og vi kom ind på det og hvor er det dejligt at snakke med nogen der er samme sted i livet og dejligt at få brudt TABU. Jeg sikker på at næste gang vi mødes, tør vi at være endnu mere åbne overfor hinanden.

Skriv endelig til mig her på bloggen, hvis du har et spørgsmål - og HUSK søde kvinder at selvom ægget er overskredet sidste salgsdato, så fejler hønen ingenting.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Jeg glemte mig selv i den travle hverdag!

Perfekt ferie i luksus på Rhodos/Kolymbia