Jeg glemte mig selv i den travle hverdag!

Jeg glemte mig selv i en travl hverdag med pligter/arbejde - alt det man gerne vil og vil opnå i sin fritid, men nogen gange vil dit sind mere end din krop - det måtte jeg sande i foråret 2021.

Nu er jeg klar til min fortælling

I kender det sikkert allesammen, indimellem tænker du ikke lige på dig selv, men gør en masser ting for familie og venner - du gør det jo fordi du holder af de mennesker, du gør det for, men nogen gange skal du stoppe og tænke, hvornår har jeg egentlig gjort noget for mig selv?

 Jeg har ladet mig selv i stikken i alt alt for lang tid - og det fik konsekvenser - vil du læse med??

"TAKE CARE YOU ONLY LIVE ONE LIFE"

Jeg har den dejligste mand Erik, som jeg har været gift med siden 1990. Vi har et godt og kærligt ægteskab, vi har mange af de samme værdier, men helt sikkert også forskelligheder. Vi vil i den sammen retning og kan lide at holde ferie under udenlandske himmelstrøg.
Vi elsker vores hjem på Vestsjælland, som tit er samlingspunktet omkring vores børn og børnebørn.
 
Alt i alt har vi det perfekte, liv som jeg ikke ville bytte for noget i verden.
 
Jeg har et dejligt arbejde hos Profil Optik med fantastiske kollegaer - så intet at klager over.
 
Mit indlæg starter faktisk på mit job fredag 26. Marts 2021. Det ved tid til en Synsprøve, da jeg skulle have en ny skærmbrille. Ligesom alle andre kunder hos Profil Optik fik jeg taget et Fundus-billede af min øjenbaggrund - og her observerede min kollega og dygtige optiker (samme person), at noget ikke så helt ud som det skulle. Mine kar i øjet var "krøllede" hvilket kunne tyde på forhøjet blodtryk. 
 
Jeg ville blive checket ugen efter hos min læge - den 12. April kunne jeg få en morgentid. Det var super og jeg var helt rolig. Det blev lørdag den 27. Marts 2021og vi var en tur inde hos vores familie på Amager, og havde en skøn eftermiddag, som vi altid har sammen med vores børn og børnebørn.
 
Det blev søndag og vejret var skønt, Erik og jeg ville gå en tur i skoven med vores lille hund Molly. Hun elsker at rende rundt i skoven, og føle sig fri. Skøn tur.

Da vi kom hjem fra denne skønne skovtur, ville jeg lige tage mit blodtryk på mit eget blodtryksapparat af ældre dato, bare for lige at se om det nu var så slemt endda. 
Jeg synes jo ikke selv, jeg havde mærket noget usædvanligt i min krop.
 
Så skal jeg da lige love for at Søndags-stemningen blev ødelagt. 
Blodtrykket viste 203/115. Jeg målte det flere gange inden jeg sagde noget til min mand. Vi blev enige om at det var gammelt og sikkert viste forkert. Min mand prøvede og hans blodtryk viste normalt.
Så blev jeg mega nervøs, og tog (det der senere skulle vise sig at være det rigtige beslutning) telefonen og ringede til Vagtlægen, som beroligede mig og jeg kunne komme til check en time efter.

Vi bor jo stort set lige ved siden af sygehuset, så jeg valgte at gå derhen. Inden I tænker gik din mand ikke med, nej, men det var et valg jeg tog, det var jo ikke alvorligt, det var bare en fejlmåling.

..... men nej det var ikke en fejl

Vagtlægen målte mit blodtryk til 240/118 (normalt ca. 140/80), så ja det var højt, men hvorfor så højt. Jeg blev jo rigtig ked af det og meget mere nervøs. Jeg skulle indlægges og jeg ringede til min mand, som var hos mig 5 min. efter fuld af kærlighed og et som altid positivt sind. "Det skal nok gå skat sagde han"!

Der var meget travlt på akutafdelingen denne søndag, men jeg fik en seng, godt nok på gangen, men alle var mega søde, så det havde jeg ikke noget problem med.

Der blevet taget blodtryk hver halve time, men det faldt ikke - hvorfor,  hvad var der i vejen med mig. Der blev taget en masse blodprøver og jeg fik taget EKG - og intet var der nogen faresignaler ved.

Blodtrykket faldt i løbet af nogle timer lidt, men virkelig ikke et tal der er værd at skrive om. Jeg snakkede med en læge omkring stress, indtag af lakrids og koffein - og jeg kunne jo nikke ja til alle 3 ting. Endelig var der noget konkret man kunne forholde sig til.

Jeg blev sendt hjem med besked om at ringe til egen læge mandag. Det var jo helt okay, så kunne jeg sammen med min egen læge få styr på mit blodtryk, som måske i flere år har ligget på grænsen til det høje uden at jeg har fået medicin for det.

Jaaaa nu var der styr på det, check hos læge og i behandling

Desværre var det ikke sådan det gik, jeg blev ringet op af akut-afdelingen under 1 timer efter jeg var kommet hjem. Den sidste blodprøve var kommet med et uventet svar - mit kalium var helt nede på 2,1 (normalt mellem 3,5 - 5,0). 

Så jeg skulle hurtigt komme derover og få et tilskud af kalium med drop direkte til blodet - det var livstruende - ja i værste fald kan man få hjertestop. Puha det er da ikke superfedt at få at vide, men heldigvis ville der nu komme styr på det hele. Jeg følte jeg var i gode hænder.

Jeg fik i løbet af aftenen og næste dag foretaget en masse blodprøver og lå med drop (med kalium), så tallet kunne stige igen. Kroppen tog heldigvis godt imod kalium-tilskuddet, både i drop og pilleform. Det var store doser jeg fik i pilleform 4x750 mg om dagen, samt drop i 5 timer.

.....og mig som hader nåle - men det gik

Efter natten var mit kalium tal steget til 2,7, men faldt desværre i løbet af dagen til 2,5 - stadig ikke godt. Var da mega meget nervøs, og blev igen "proppet" med 4x750 mg kalium og så begyndte der at ske noget. Det skal siges at mit blodtryk også var begyndt at falde, men ikke optimalt - det faldt dog, det er jo i sig selv positivt. Sidst på dagen var tallet oppe på 3,2 - og jeg måtte komme hjem.

Jeg skulle selvfølgelig nu aftale en tid med min læge og få checket kalium, samt andre blodprøver. Det var nu dejligt at komme hjem igen.

En af de værste ting ved sådan pludselig at være kommet på hospitalet var, at skulle lave en opringning til sin skønne datter og fortælle mor er indlagt. Hun blev mega ked af det, men vi fik snakket og hun kunne mærke jeg tog det roligt. Jeg var ikke bekymret, jeg vidste blot, at jeg havde et arbejde foran mig med at komme ovenpå igen.

En tur forbi min egen læge blev den 8. april 2021 - der skulle tages blodtryk og nye blodprøver. Blodtrykket var helt umuligt at tage med et fornuftig tal, da jeg nok lider af det man kalder "White coat hypertension" - tror det var 195/115, så målinger skulle foregår derhjemme over 3 dage.

Blodprøver blev taget og resultatet kom allerede dagen efter. Kalium var steget til 4,3 - jubii - jeg var glad, ihvertfald lige indtil jeg fik kigget på de andre blodprøver.

B12 var på 1.000 (normalområde 150-800) og mit kolesterol var også lidt højt. Ringede til lægen, da jeg naturligvis blev mega nervøs - endnu en nedtur. Var lidt bekymret for det B12 tal.

Min læge spurgte indtil min kost, vitaminer og livsstil for at "kredse" ind hvor problemt med højt B12 vitamin kom ind. Jeg synes jo at jeg spiser sundt, men der skulle lidt omlægning til. Ikke spise animalsk kød, checke at mine vitaminer ikke indeholdt for meget B12. Skulle holde mig fra koffein (cola, kaffe og energidrikke) - hvilket jeg nok altid har vist ikke var godt for kroppen.

Det har været en rigtig dum vane, som jeg i dag er lidt flov over. Jeg har været afhængig af det boost det gav mig  Det var en kortvarig energi og blev hurtigt afløst af træthed, irritation og koncentrationsbesvær.

Jeg har nu taget ansvar for mit eget liv og erstattet energidrikken med vand med og uden smag  jeg har lagt sukker på hylden og spiser så sundt jeg kan.

 Jeg kan helt klart efter 1,5 måned mærke en forskel på både min krop og mit sind  jeg er meget frisk, har mere energi og er mere glad og som bonus er der næsten røget 5 kg på vægten.

Bare et lille opråb til dig - ung eller ældre - hold jer fra større mængde af energidrik - det er en meget dårlig vej at komme ud af - det kunne have resulteret i hjertestop hos mig - og måske det også kan ske for dig. Alt med måde - det holdt jeg ikke og derfor gik det galt.

 Skriv endelig til mig, hvis du har nogen spørgsmål eller andet.

Glem ikke DIG selv i en travl hverdag - det du indtager i en stresset tid, er mere vigtig end du tror.



Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Perfekt ferie i luksus på Rhodos/Kolymbia

Hvad er det med den "overgangsalder"?